Pàgines

divendres, d’abril 07, 2006

Multinacionals del coneixement i la comunicació del coneixement

A l'aguait constant de la I+D, na Mariona d'Innobalears, me remet aquesta reflexió de Alfredo Tiemblo a Madrid+D que remet a una notícia de La Vanguardia de dia 26/02/2006 escrita per Ramón Marimon.

Relacionats, amb el seminari de gestió del coneixement que vaig fer al doctorat, descobresc un concepte interessant i en reforç un altre:

  • Les multinacionals del coneixement:
http://www.madrimasd.org/informacionIDI/analisis/analisis.asp?id=25201
"Una Sociedad Civil estructurada y activa, está además en la base de cualquier sistema democrático, circunstancia ésta, que en nuestro país debería, aunque sólo sea por prudencia, recibir mayor atención. Existe otro elemento en esta Sociedad del Conocimiento global al que se alude poco, atañe a la propia naturaleza del esfuerzo científico que está determinando otra circunstancia con pocos precedentes. La Ciencia misma ha llegado a transformarse en importantísimo centro de actividad económica en el que es preciso participar, surgen así proyectos internacionales de carácter global que empiezan a parecerse a multinacionales del conocimiento. Reciente está la consolidación de la investigación en fusión controlada a través del ITER, uno más entre muchos ejemplos que aburrirían al lector, pero conviene insistir en que es la propia naturaleza y dimensiones de la Ciencia actual la que está determinando este proceso de globalización. Esencial entender que estar en un gran proyecto de "Big Science" no es pagar una cuota, así se puede estar en cualquier sitio, si no más bien aportar ideas y sugerencias participando en el propio diseño de las iniciativas, única manera conocida de generar retornos en términos de conocimiento y recursos productivos."

  • La comunicació del coneixement
http://www.madrimasd.org/informacionidi/noticias/noticia.asp?id=24646&sec=2&tipo=g
"A finales del siglo XX, el protagonismo lo asume la generación y difusión de ideas. No sólo porque la nueva revolución de los biomateriales (biotecnología y nanotecnología) es impensable sin un conocimiento científico profundo (también cierto en la industria química y la energía nuclear), sino porque el crecimiento en la sociedad global del siglo XXI se organiza en torno al conocimiento y su comunicación. "

________________

Doncs vet aquí la reflexió: en els mercats del coneixement, on hi ha compradors, venedors i intermediaris, no tan sols s'ha de vetllar per gestionar el coneixement dins les empreses, sino que també, s'ha de vetllar per transferir aquella dosi de coneixement necessaris per formar part dels protagonistes. Així caldrà utilitzar metodologies i eines pertinents per acostar el coneixement produït en les empreses, multinacionals i centres d'investigació a possibles compradors: assistència a congressos, indexació de documents a la web, cercadors, bases de dades, escriure articles, participar en blogs, wikies, i utilitzant qualsevol tecnologia que vagi sorgint susceptible d'ajudar en la difusió de la dosi de coneixement necessària per despertar l'atenció i l'interés de possibles compradors que ho vulguin incorporar en els seus sistemes de producció.

Per això cal que a les indústries del coneixement s'apliquin tècniques de comunicació i publicitat. El coneixement, o part d'aquest, s'ha d'empaquetar, en notícies, enunciats, reflexions, opinions, ponències,.... per ser transmès. I s'ha d'aconseguir superar el model AIDA (Atenció-Interés-Desig-Acció) perrquè sigui incorporat en els processos de producció.